درباره ما :


بسمه تعالی

مقدمه:
رشد و پویایی جامعه اسلامی در گروی دستیابی به علوم روز و معنویت است؛ قرن ها استعمار بیگانه و استبداد داخلی سرزمین های اسلامی سبب واگرایی و وابستگی مسلمانان به تمدن غرب گردید. علوم اسلامی که پایه های علوم غرب را تشکیل می داد در پس بی توجهی مسلمانان و عدم اتحاد آنان به انزوا گرایید. متفکران و دلسوزان، لازمه ی پیشرفت جامعه اسلامی را پیروی از تمدن نوین اسلامی می دانند. تمدنی که در آن علم همراه با اخلاق و سیاست همراه با عدالت است. هدف تمدن نوین اسلامی ساخت جامعه ای مدرن و اخلاق گرا در پس آموزه های ناب اسلامی است که دستیابی به این هدف امری تدریجی و وظیفه خطیر نسل ها و قرن هاست. یکی از گام های محکم جهت نیل به این هدف، همکاری و مشارکت منسجم و پایدار اساتید و نخبگان اسلامی است.

مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها (International Association of Muslim University Professors) به عنوان یک مجمع غیردولتی و NGO علمی تاسیس گردید. بنیان این مجمع به پیشنهاد اساتید و فرهیختگان علمی بیش از 96 کشور جهان بنا نهاده شد.



اهداف تشکیل مجمع:

مهمترین اهداف تشکیل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها عبارتند از:

1. تلاش در جهت تشکیل امت واحد و استقرار تمدن نوین اسلامی

2. تلاش در جهت شناساندن صحیح اسلام و دفاع منطقی و علمی از آموزه های اسلامی و میراث مشترک مسلمانان

3. فراهم نمودن شرایط برای تبادل علمی و فرهنگی بین مراکز علمی و دانشگاهی در بین اساتید مسلمان

4. حمایت از فعالیت های علمی و فرهنگی موثر و هدفمند اساتید مسلمان

5. ایجاد هماهنگی میان اساتید، گروه­هاو انجمن های مردم نهاد مرتبط با اهداف این مجمع

6. تلاش برای اسلامی­سازی و بومی کردن علوم خصوصاً علوم انسانی

7. شناسایی ظرفیت ها، ساماندهی، تقویت و پشتیبانی از فعالیت های علمی و پژوهشی اساتید مسلمان در دانشگاههای جهان.

8. ایجاد بسترهای مناسب برای تعاملات علمی و پژوهشی اساتید مسلمان درجهت توسعه و تعمیق علمی دانشگاهها در راستای ایجاد بستر لازم برای تمدن نوین اسلامی

9. بررسی و طراحی تشکیل نهادهای مورد نیاز جهان اسلام مانند سازمان تجارت بین الدول اسلامی و دانشگاه کیفری بین الدول اسلامی

10. ایجاد کرسی های نظریه پردازی بین اساتید مسلمان.

11. گسترش مشارکت های علمی و پژوهشی غیر دولتی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی.

12. تعامل و هماهنگی دانشگاهها و نهادهای مرتبط با پژوهش در بین دانشگاههای کشورهای اسلامی

13. فراهم سازی رشد مادی و معنوی مسلمانان

14. کمرنگ نمودن تعصب و تحجر و خشونت ميان مذاهب اسلامى و تاکید بر نوگرائى ، سماحت ، عقلانيت، تقریب مذاهب، همگرایی و انسجام اسلامی

15. تلاش در جهت محو مظاهر استبداد و استعمار و بالا بردن آگاهی ها و مشارکت عمومی

16. تلاش برای استقرار نهادهای لازم بین المللی اسلامی به منظور تشکیل امت واحده

شرایط عضویت در مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه­ ها عبارت است از:

الف. مسلمان بودن و عضو هیئت علمی در یکی از مراکز دانشگاهی و علمی پژوهشی جهان

ب‌. تشخیص شرایط عضویت متقاضیان بر عهده کمیته­ های منتخب از سوی شورای مرکزی خواهد بود.

ج‌. متقاضی عضویت ضمن پایبندی به اهداف مجمع باید تلاش اثربخشی در رسیدن به اهداف آن داشته باشد.

د‌. متقاضی عضویت باید دارای حسن شهرت و پایگاه اجتماعی باشد.

مراحل درخواست عضویت در مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه­ ها به شرح زیر است:

الف. ارجاع درخواست کتبی به کمیته جذب اساتید

ب. کمیته منتخب حداکثر یک­ماه پس از دریافت، درخواست عضویت را همراه با مدارک و گزارش خود به رئیس شورای مرکزی ارسال می­نماید.

ج. تأیید عضویت با رأی موافق اکثریت حاضر در شورای مرکزی.

ساختار مجمع:

اتحادیه دارای ارکان زیر می­باشد:

الف: هیئت مدیره

ب: مجمع عمومی

ج: شورای مرکزی

د: دبیرخانه

مجمع عمومی:

مجمع عمومی فراگیرترین رکن مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها و متشکل از کلیه اعضاء براساس ضوابط شرایط عضویت می باشد و هر سال یک­بار با دعوت رئیس شورای مرکزی تشکیل جلسه خواهد داد و دارای وظایف زیر است:

1. انتخاب رئیس

2. انتخاب اعضای شورای مرکزی

3. استماع و رسیدگی به گزارش های شورای مرکزی

4. تعیین دستورکار سالانه در جهت برگزاری نشست­ها و نیل به اهداف مجمع.

شیوه فعالیت های اساتید در مجمع:

یکی از فعالیت های مجمع، ایجاد کارگروههای تخصصی علمی با محوریت دانشگاههای شاخص در آن رشته و با هدف ارتباط و هماهنگی موثر اساتید و رشد و ارتقای علمی آنان می باشد. در این کارگروهها اساتید در یک ارتباط منسجم و پایدار به تبادل علمی پرداخته و علاوه بر آشنایی با پیشرفت ها و دستاوردهای سایر فرهیختگان مسلمان، خود نیز در راستای بسترسازی تمدن نوین اسلامی گام بر می دارند. مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها در نظر دارد با برگزاری نشست های تخصصی علمی، کنفرانس ها و همایش های علمی بین المللی جهت هدایت و تسهیل دستیابی به اهداف شکل گیری مجمع، گام های موثری بر دارد.

راهبرد مجمع و کارگروه های(18گانه) تمدن نوین اسلامی:

1.جایگاه مجمع و کارگروه های تمدن نوین اسلامی: تبیین علمی و نظری، ترسیم علمی عملی و راهبردی و تحقق علمی عینی و اجرایی تمدن نوین اسلامی نیازمند تدبیر و تلاش و بویژه تشکلی درخورست. مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها، می تواند اطاق فکر این حکمت و حرکت و این مکتب و مدنیت توحیدی و متعالی بوده و باشد.

2.نقش علمی اتحادیه و کارگروه های تمدن نوین اسلامی: کارگروه های تمدن نوین اسلامی در تمامی عرصه های علوم پایه، مهندسی و سلامت، علوم راهبردی حقوق، مدیریت و سیاست و علوم فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی متعالی انسانی و اجتماعی، توسعه اقتصادی، تعادل اجتماعی و سیاسی و تعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی جهانی اسلام را تبیین و حتی ترسیم کرده و در جهت تحقق عینی آن همفکری می نمایند.

3.کارویژه مجمع و کارگروه های تمدن نوین اسلامی: این کارگروه ها در قالب حلقه های علمی، قطب های علمی، انجمن های علمی، ... متشکل از اساتید و متفکرین جهان اسلام، مسلمانان جهان و سایر محققین و علاقمندان به تمدن نوین اسلامی است. همفکری و همکاری علمی در تمامی عرصه های پژوهشی(مطالعات و تحقیقات مدنی)، آموزشی و اطلاع رسانی(انتشارات، نشریات، شبکه ها، تبلیغات، ...) و نیز تعامل و تبادل یافته های علمی، سبب جلوگیری از دوباره کاری ها و هم افزایی متقاب لو همه جانبه می گردد.

4.کارکرد مجمع و کارگروه های تمدن نوین اسلامی: شناسایی و شبکه کردن نیروها، نهادها و فعالیت ها و دست آوردهای علمی، صنفی و مدنی اساتید مسلمان دانشگاه های جهان، می تواند بسان مناسک پر برکت حج ابراهیمی(ع)که هم اینک بزرگترین همایش دینی مدنی؛ اجتماعی و سیاسی سالیانه و خودجوش بشری بوده، بزرگترین شبکه و کنگره علمی، راهبردی و کاربردی جهانی در جهت تجدید و تاسیس تفکر و تمدن نوین و کارامد؛ بهره ور و اثربخش اسلامی باشد. انشاء الله!