نشست صمیمانه تکریم و معارفه دبیرکل و هیأت مدیره مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها

نشست صمیمانه تکریم و معارفه دبیرکل و هیأت مدیره‌ قدیم و جدید مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با حضور جمعی از مقامات بلندپایه نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 28 فروردین 1402 مصادف با 26 رمضان‌المبارک در محل سالن جلسات مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد.

نشست صمیمانه تکریم و معارفه دبیرکل و هیأت مدیره مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها

به گزارش روابط عمومی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، نشست صمیمانه تکریم و معارفه دبیرکل و هیأت مدیره‌ قدیم و جدید مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با حضور جمعی از مقامات بلندپایه نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 28 فروردین 1402 مصادف با 26 رمضان‌المبارک در محل سالن جلسات مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد.
دکتر کریم نجفی برزگر، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه و دبیرکل جدید مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در این جلسه، ضمن ابراز قدردانی از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل پیشین مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، با اشاره به نام‌گذاری سال 1402 با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: بهره‌گیری از دیپلماسی علمی و ظرفیت‌ کارگروه‌های اقتصاد اساتید دانشگاه‌ها در عرصه ملی و بین‌المللی به ویژه کشورهایی که در مهار تورم و رشد تولید موفق بوده‌اند در راستای کمک به اقتصاد کشور در دستور کار اصلی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.
وی همچنین در ادامه افزود: ظرفیت‌های بین‌المللی ایجاد شده در شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، کامستک و سازمان همکاری اسلامی به منظور تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و ایجاد مرجعیت علمی و فناوری بین‌المللی به کمک دیپلماسی علمی در دستور کار مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها خواهد بود.
دکتر نجفی در پایان تاکید کرد: به منظور تقویت این ارتباطات، تفاهم‌نامه‌هایی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت همه مجموعه‌های دولتی و مردم‌نهاد جمهوری اسلامی ایران و نیز سازمان‌های بین‌المللی هم‌سو با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی منعقد خواهد شد.
دکتر محمدرضا مردانی، عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و نایب رئیس مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها نیز در این جلسه، با قدردانی از اعضای هیئت مدیره مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها به ویژه همه افرادی از زمان تاسیس تاکنون تلاش کرده اند، گفت: ضمن آرزوی موفقیت برای اعضای محترم هیئت مدیره و مدیرعامل جدید، امیدواریم که مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در دوره جدید با تلاش همه اعضا بیش از پیش شکوفا باشد.
وی همچنین با بیان اینکه از مهم‌ترین رسالت‌های این مجمع الهام‌بخشی و تحقق آرمان‌های انقلاب در جهان اسلام است، تاکید کرد: برداشتن پرچم مبارزه و مجاهدت علمی و عقیدتی از مهم‌ترین اهداف مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها است.
دکتر مردانی در ادامه افزود: جهان آبستن تحولات جدید است. فرصت های جدیدی برای فعالیت مجمع در راستای روشنگری و تاثیرگذاری در میان اساتید و دانشگاه ها فراهم شده است.
وی ادامه داد: این مجمع با ظرفیت‌هایی که به عنوان یک سازمان مردم نهاد دانشگاهی در جهان اسلام دارد می‌تواند در راستای دیپلماسی علمی و کمک به مرجعیت علمی کشور و نیز حل مسائل و مشکلات داخلی به کمک حوزه‌های علمی بین‌المللی موئر بوده و در راستای تحقق وحدت جهان اسلام جهت‌گیری عملی موثری داشته باشد.
دکتر مردانی در ادامه تاکید کرد: مجمع باید در مسیر فضیلت‌مداری مبتنی بر اخلاق اسلامی، تمدن‌سازی نوین اسلامی، تعمیق بصیرت دینی و فرزانگی ایجاد وحدت بر مبنای مشترکات اسلامی، نخبه‌پروری، فرهنگ‌سازی و فراهم‌کردن بستر ظلم‌ستیزی با تکیه بر اندیشه الهی اسلامی در میان اساتید مسلمان، گام بردارد.
وی افزود: عفاف و حجاب دغدغه نظام و رهبری است و نیازمند بهره‌گیری از تعقل و تمرکز بر روش اسلامی و شیوه‌های نوین تاثیرگذار  از طریق مراکز علمی و سازمان‌های مردم نهاد است که مجمع می‌تواند در این راه نیز تاثیرگذار باشد.
دکتر مردانی در پایان از تلاش‌های دکتر فواد ایزدی، دکتر محمدباقر خرمشاد، دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، دکتر اقبال شاکری، دکتر جلیل دارا، دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، اعضای پیشین هیأت مدیره قدردانی کرد.
دکتر محمدباقر خرمشاد، استاد دانشگاه و عضو پیشین هیأت مدیره در این جلسه با قدردانی از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل قدیم و آرزوی موفقیت برای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل جدید، اظهار داشت: باید از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی در جهت اهداف انفلاب اسلامی بهره‌گیری شود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد: مجمع اساتید مسلمان با توجه به انتخاب جناب آقای دکتر نجفی که دارای سوابق فراوان و درخشانی در مناسبات بین‌المللی می‌باشند در دوره جدید در مجامع بین‌المللی حضور مؤثر و فعال‌تری داشته باشد چرا که با توجه به تحریم‌های علمی علیه ایران، شبکه‌سازی علمی و افتصادی از افراد هم سو با نظام اسلامی برای بهره گیری از ظرفیت جهان اسلام در راستای جلوگیری از انزوای ایران ضروری است.
دکتر محمدرضا مجیدی، استاد دانشگاه و عضو فعلی هیأت مدیره در این جلسه با تاکید بر شاخص‌های مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب به‌ویژه تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی، اظهار داشت: به منظور تحقق آرمان‌های نظام و انقلاب، باید از تمامی جنبه‌های گوناگون دیپلماسی به دیپلماسی علمی و سازمان های مردم نهاد به ویژه ایجاد پایگاه علمی در سازمان بین‌المللی یونسکو بهره‌برداری کرد.
وی تاکید کرد: باید همه ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی جمهوری اسلامی بسیج شود زیرا یکایک دانشگاه‌ها و اساتید می‌توانند سفیران دیپلماسی علمی، فناوری و فرهنگی نظام اسلامی باشند.
دکتر وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌المللی نیز در این جلسه با اشاره به شرایط حاکم بر نظام بین‌المللی گفت: باید به منظور جلوگیری از  تلاش‌های استکبار جهانی به‌منظور تحریم و انزوای ایران، در کشورهای همسو با جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری شود.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی زبان فارسی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب، افزود: تشکیلاتی به همین منظور آموزش زبان فارسی در کشورها، در مرکز همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم ایجاد شده است.
دکتر حدادی اصل در ادامه با اشاره به زمینه‌های همکاری مشترک ابراز داشت: نیاز به اساتید زبان فارسی که علاوه بر آموزش زبان و ادبیات فارسی در حوزه آموزش و تبیین باورهای نظام جمهوری اسلامی توانمند باشند بسیار ضروری است لذا در این زمینه، این مجمع می‌تواند نقش مؤثری در تأمین این اساتید داشته باشد.
وی با اشاره به نیاز مبرم به تاسیس کرسی بین‌المللی اسلام شناسی و زبان فارسی، ادامه داد: در حوزه آموزش فنی با جریان معکوس مواجه می‌باشیم زیرا هم اکنون بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران کشورهای دیگر برای آموزش فنی، متقاضی سفر به ایران هستند.
دکتر حدادی اصل همچنین یادآور شد: در آموزش دختران افغانستانی علی‌رغم محدودیت‌های ایجاد شده توسط طالبان، ظرفیت‌های خوب آموزشی به شیوه مجازی ایجاد و ارائه شده است.
وی در پایان با بیان اینکه در حوزه آموزشی عراق نیز روابط خوبی با وزارت علوم آن کشور ایجاد شده و در این راستا آماده همکاری با مجمع در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورهای حوزه محور مقاومت هستیم، یادآور شد: وزارت علوم در حوزه روابط خارجی براساس سیاست های نظام اسلامی پیشتاز است.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس هیأت مدیره مجمع و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با ابراز قدردانی از اعضای پیشین هیئت مدیره و مدیرعامل پیشین و ادوار گذشته، با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها، مجمع بین‌المللی اساتید یک ظرفیت بسیار خوب به شمار می‌آید، گفت: هم‌اکنون هم‌سویی خوبی میان وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد برقرار است بنابراین ضروری است که نظام فکری و منظومه مدیریتی را در بحث همکاری بین‌المللی براساس راهبردهای نظام ایجاد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه تحریم سیاسی هستیم اما در ارتباطات فرهنگی و علمی تحریم نیستیم، تاکید کرد: اندیشمندان و نخبگان بین‌المللی مشتاق ارتباط و همکاری علمی و فرهنگی با ایران هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر خسروپناه همچنین با قدردانی از عملکرد مدیران پیشین مجمع، تصریح کرد: بر اساس رویکرد تمدین نوین اسلامی، ظرفیت‌های خوبی در مجمع ایجاد شده است که در دوره جدید با توجه به ظرفیت‌های بین‌المللی جناب آقای دکتر نجفی به صورت جدی‌تر تقویت خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به اهمیت ارتباط هوشمندانه فرهنگی، علمی و دانشگاهی با سایر کشورها، به ویژه ارتباط با نمایندگان کشورهای خارجی در ایران، تاکید کرد: باید گفتمان انقلاب اسلامی با دنیا به درستی بیان شود و از ظرفیت تمامی مجموعه‌های بین‌المللی نظام با هم‌افزایی و پرهیز از کار تکراری، بهره‌گیری گردد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این جلسه با بیان اینکه باید ضمن افزایش یارگیری در حوزه بین‌الملل، گفتمان مشترکی را با اساتید جهان اسلام شکل‌دهی کنیم، گفت: محور کرامت انسانی و خانواده اسلامی در مقابل ارزش‌های لیبرالی و سکولار دنیای غرب محور گفتمانی خوبی برای هم‌جبهه کردن اندیشمندان و اساتید جهان اسلام با جمهوری اسلامی ایران است.
وی همچنین تاکید کرد: آماده هم‌افزایی و همکاری با مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های داخلی و جهان اسلام هستیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این جلسه با اعلام آمادگی برای همکاری همه‌جانبه با مجمع تاکید کرد: در حوزه تمدن نوین اسلامی براساس گام دوم انقلاب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تمامی ظرفیت‌های بین‌المللی آماده همکاری همه‌جانبه با مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها هستیم.
آیت‌ا... محمدحسن اختری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و دبیرکل بنیاد بین‌المللی عاشورا در این جلسه با بیان اینکه ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در ارتباط و همکاری با جهان اسلام وجود دارد، ابراز داشت: امیدواریم در دوره جدید گام‌های جدیدی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه در همکاری با جهان اسلام برداشته شود.
وی تاکید کرد: در مجمع جهانی اهل بیت (ع) و بنیاد بین‌المللی عاشورا آماده همکاری با مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها هستیم.
در پایان این جلسه حکم انتصاب دکتر کریم نجفی برزگر، دبیرکل جدید و تقدیرنامه اعضای قدیم هیأت مدیره مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها اهداء گردید.