همایش بین‌المللی تبیین شعار «أنا من حسین (ع)» برگزار شد.

همایش بین‌المللی تبیین شعار «أنا من حسین (ع)» به همت مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در تاریخ سه‌شنبه ٢٢ شهریور ١٤٠١ مصادف با ١٦ صفرالمظفر ١٤٤٤ در شهر کربلای معلی برگزار شد.

همایش بین‌المللی تبیین شعار «أنا من حسین (ع)» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، همایش بین‌المللی تبیین شعار «أنا من حسین (ع)» به همت مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در تاریخ سه‌شنبه ٢٢ شهریور ١٤٠١ مصادف با ١٦ صفرالمظفر ١٤٤٤ در شهر کربلای معلی برگزار شد.

این همایش با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در ابتدای سخن، جناب آقای دکتر ناصر سودانی به عنوان مجری همایش به مهمانان خوش‌آمد گفت و در مورد شعار «أنا من حسین (ع)» مطالبی را بیان کرد.

بعد از شروع سخن، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماينده محترم ولى فقيه در امور حج و زيارت که در همایش حضور داشت به ایراد سخنان خود پرداخت. وی با بیان اینکه، حقوق اجتماعی و حقوق انسانی مقدمه شناخت حقوق الهی است، تأکید کرد که اگر کسی به حقوق انسانی بی‌توجه باشد به حقوق الهی عمل نکرده است.
نواب همچنین گفت: در کربلا، امام حسین (ع) به همه کسانی که همراهشان بودند تأکید کردند که اگر حقی برگردنشان هست یا اگر بدهی دارند، در کربلا نمانند و برای ادای دین برگردند چون ایشان عمل به حقوق اجتماعی را بسیار مهم و اساسی می‌دانستند.

بعد از ایشان، جناب آقای دکتر جلیل دارا به عنوان سرپرست مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و همچنین دبیر همایش ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان همایش، گفت: برای این که سرمایه اجتماعی در جامعه تقویت شود به ۳ مؤلفه نیازمندیم، شبکه عظیم و قدرتمند، همکاری شبکه‌ای و اعتماد. اجتماع بزرگ اربعین بزرگترین شبکه‌ای است که همه ملت‌ها را با بالاترین همکاری شبکه‌ای در خود جمع کرده است. از اجتماع عظیم اربعین نباید به سادگی عبور کنیم.
دارا در ادامه گفت: در مدتی که فراخوان همایش انا من حسین (ع) اعلام شد،۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و ۱۵ مقاله را برای ارائه در همایش نظر گرفتیم.

در ادامه همایش، تعدادی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف به ارائه مقالات و پژوهش‌های خود پرداختند.

 
اولین ارائه‌دهنده، دکتر حسین علی مکتوف از دانشگاه بغداد بود.
ایشان در ارائه مقاله خود گفت: احیای شعائر حسینی در این راهپیمایی عظیم شایسته توجه است.  وی افزود: اولین کسی که توانست یک انقلاب اجتماعی با مقبولیت اجتماعی در طول تاریخ ایجاد کند امام حسین (ع) بود. پس از انقلاب حسینی، انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) توانست با ایجاد مقبولیت اجتماعی، تحولات عمیقی را در ایران، منطقه و جهان رقم بزند.

بعد از ایشان، دكتر هادى عبدالملكى، پژوهشگر و استاد دانشگاه، مقاله خود را ارائه داد.
وی در ارائه پژوهش خود گفت: جانفشانی شهدای محور مقاومت خصوصا در عراق و سوریه توانست از حرکت عظیم راهپیمایی اربعین پاسداری و آن را جاودانه کند.

در ادامه، دکتر لاله افتخاری، استاد دانشگاه شاهد و مدير گروه علمى علوم قرآن و حديث مجمع بين المللى اساتيد مسلمان دانشگاه ها، مقاله‌ای با عنوان «مبانی انسان شناسی کرامت انسانی زوار الحسین (ع) با تأکید بر قرآن و سیره امام حسین (ع)» ارائه کرد.
افتخاری با اشاره به اینکه حفظ کرامت انسان حق طبیعی هر شخص مسلمان و از آموزه‌های دینی است گفت: نادیده گرفتن کرامت انسانی موجب گمراه‌شدن انسان می‌شود.
وی با اشاره به این که موضوع کرامت از آموزه‌های قرآن است، گفت: عزیزان عراقی در واقع پیام قرآن را گرفته و کرامت انسان‌ها و زوار را حفظ می‌کنند. در ادیان الهی کرامت انسانی از جایگاه مهم و هر کس در هر دینی از کرامت خاص برخوردار است.
این استاد دانشگاه، زائر اربعین را دارای کرامت وجودی دانست و گفت: انسان کریم است و خدا برای خلقت انسان به خود تبریک گفته است و اینکه خدا با دمیدن روح به انسان، کرامت هم به انسان عنایت کرده است.
افتخاری با اشاره به اینکه در اصطلاح دینی کرامت به معنای احسان خداوند است گفت: کرامت و مشتقاتش ۴۷ بار در قرآن تکرار شده است و بر این اساس، کرامت انسان یا ذاتی است و یا اکتسابی.
وی ادامه داد: کرامت ذاتی را همه زائران اربعین برخوردارند و شایسته کرامت هستند، میزبانان عراقی هم سنگ تمام گذاشته و معیارشان امام حسین (ع) است و دین و آیین و ملیت زائر را نمی پرسند.
افتخاری در پایان گفت: امام حسین (ع) از لحظه‌ای که از مدینه راه افتاد تا رسیدن به کربلا و گودال قتلگاه عبودیت را داشت و تسلیم بود، پس زائران ایشان هم از عبودیت برخوردارند.

در ادامه همایش، دکتر نورالدین شیرین، مدرس دانشگاه و پژوهشگر از جمهوری ترکیه، مقاله خود را ارائه داد. نورالدین شیرین گفت: امروز دو اجتماع بزرگ جهانی امت اسلامی به تعداد میلیونی وجود دارد. اول زیارت بیت‌الله در پاسخ به ندای ابراهیمی و دوم زیارت کربلا که عشق حسینی به واسطه اربعین به راه افتاده است.
شیرین ادامه داد: امروز وقتی می‌خواهیم به عنوان امت اسلامی بر اساس ارزش‌های خود زندگی کنیم، وقتی می‌خواهیم خودمان را بر اساس ارزش‌های خود بسازیم، وقتی می‌خواهیم بایستیم و خود را از دست ظالمان و مستکبران دنیا رهایی دهیم، باید راه حسینی را طی کنیم چون رسول خدا (ص) وقتی فرمود: «حسین (ع) از من است و من از حسینم»، این راه، این مسئولیت و این هدف را به ما نشان داد.
این پژوهشگر ترکیه‌ای در پایان گفت: طریقت حسینی تنها راه یک فرقه و گروه خاص نیست، این راه «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» است، این راه آزادگان است و این راه مؤمنان و صالحان و شهداست.

بعد از ایشان، دکتر سید علیرضا صفوی، استاد دانشگاه قم در ارائه مقاله خود گفت: از بانیان همایش اربعین قدردانی می‌کنم. در قرآن کریم، انسان موجودی است که زندگی او مبتنی بر سعی و تلاش است؛ البته این سعی، یک تلاش جهت‌دار است و جهت آن در قرآن حق‌مدارانه است.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: حرکت و تلاش امام حسین (ع) در کربلا، مصداق سعی و تلاش عقل‌مدارانه و حقیقت‌مدارانه در مقابل تلاش باطل‌گرایانه گمراهان بود.

در ادامه همایش تبیین شعار «أنا من حسین (ع)»، دکتر نیره قوی، استاد پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی مقاله خود را ارائه کرد.
ایشان در ارائه مقاله خود گفت: مخاطب پیام امام حسین (ع) همه افراد بشری هستند. پیام امام حسین (ع) در «إنما خرجت لطلب الإصلاح فی امة جدی» دو وجه سلبی و اثباتی دارد. امام خمینی (ره) در زمانی که دین به حاشیه رفته بود انقلاب عظیم اسلامی را به راه انداخت و با استعانت از دو پیام الهی «و لا تطع الکافرین» و «إنما خرجت لطلب الإصلاح فی امة جدی» توانست اتفاقات عظیمی را در ملت و امت اسلامی رقم بزند.

در ادامه آقای قاسم کریم‌آبادی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره معماری بناهای مسیر نجف به کربلا صحبت و انتقاداتی را مطرح کرد. وی با بیان این که شعائر اسلام از طریق معماری پا می‌گیرد، گفت: من چندین سفر به عراق و سوریه داشتم و با مرحوم مهندس شهرستانی فعالیت‌هایی درباره جمع کردن و اصلاح کارهایی که در شرایط بد حمله آمریکایی‌ها در کاظمین و سامرا رخ داده بود و باید ترمیم می‌شد انجام دادیم. وی با بیان اینکه باید در کارها طرح تفصیلی داشته باشیم گفت: متاسفانه آن چه مشاهده می‌شود این است که برنامه‌ای در ساخت و سازهای مسیر نجف به کربلا وجود ندارد، در حالی که باید در کارها طرح تفصیلی داشته باشیم، البته کارهایی انجام شده اما براساس الگوی معماری انجام نشده است.
این استاد معماری ادامه داد: ۱۷ سال قبل که ما به اینجا آمدیم و کار را شروع کردیم، اطراف کربلا کاملا کویر بود اما امروز می‌بینیم که خیلی عجولانه کار شده و الگویی به کار نرفته است، شاید کسانی که کار کرده‌اند، با خود گفته‌اند فعلا کارهایی را انجام دهیم و در کنارش بهره‌برداری هم داشته باشیم. افرادی که اینجا کار می‌کنند باید مدیریت صحیح را در معماری پیشنهاد دهند، حتی افرادی که تنها هم کار می‌کنند باید الگوهای صحیح داشته باشند و بدون الگو کار نکنند.

در پایان ارائه‌دهندگان، دکتر حمید قلندری بردسیری، استاد دانشگاه پیام نور، مقاله ای با عنوان «بررسی جنبه‌های رفتاری شعار «أنا من حسین (ع)» را ارائه کرد. وی با بیان این که من در سال‌های اخیر برخوردهایی از مردم ایران دیدم که باعث ناراحتی مردم عراق شده، گفت: متاسفانه برخی برخوردها با میزبانان عراقی مناسب نیست.
قلندری ادامه داد: در بخش اول مقاله، مردم شناسی مردم عراق را انجام دادم که ظرافت‌های زیبایی دارد، اما کم توجهی به آداب و رسوم عراقی‌ها ناراحت کننده است و ما شیوه برخورد درست را اگر بدانیم بسیار مطلوب است و آنها خوشحال می‌شوند.
وی با بیان اینکه برخی از زائران ایرانی اصلا توجه ندارند که یک عراقی چگونه با جان و دل برای ما غذا تهیه کرده است گفت: باید بدانیم چگونه قدردان باشیم و چگونه رفتار کنیم.
وی در پایان گفت: آشنایی با آداب و رسوم مردم عراق هم مهم است و باید به آن توجه کرد تا این‌گونه ارتباط دو ملت بهتر شود.

 
بعد از ارائه مقالات و در پایان همایش، با حضور دکتر جلیل دارا، دبیر همایش و سرپرست مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، دکتر حمید احمدی، رئیس محترم کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع)، دکتر سید ضیاء راضی الصافی، رئیس بنیاد بین‌المللی اربعین عراق و همچنین قائم‌مقام فرماندار کربلای معلی از کتاب همایش بین‌المللی تبیین شعار «أنا من حسین (ع)» که شامل مقالات ارسالی منتخب می‌باشد رونمایی شد.

در اختتامیه همایش، اساتید و مهمانان یک عکس یادگاری گرفتند.