بررسی مهم‌ترین پیامد‌های کنفرانس بغداد و آینده امنیتی منطقه

در نشست تخصصی با حضور جمعی از اندیشمندان و کارشناسان سیاسی، داخلی و منطقه‌ای، مهم‌ترین پیامد‌های کنفرانس بغداد و آینده امنیتی منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بررسی مهم‌ترین پیامد‌های کنفرانس بغداد و آینده امنیتی منطقه

به گزارش روابط عمومی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در این نشست که دکتر محمدمحی رئیس مرکز تحلیل سیاسی و رسانه‌ای الهدف عراق، مجتبی فردوسی‌پور، سفیر سابق ایران در اردن، دکتر هیثم الخزعلی، کارشناس ارشد مرکز تحلیل سیاسی و رسانه‌ای الهدف عراق، دکتر محمد الطائی، مدیر شبکه الفیحاء عراق و دیگر کارشناسان سیاسی حضور داشتند، تأثیرات کنفرانس بغداد در همگرایی کشور‌های منطقه و نیز نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد این مهم، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این کنفرانس شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی بر این عقیده بودند که مسائل و مشکلات کشور‌های منطقه باید توسط خود کشور‌ها و به صورت همگرایی مثبت به واسطه کشور‌های همسایه که نقش بی بدیلی را می‌توانند ایفا کنند رفع شود.
دکتر محمدمحی رئیس مرکز تحلیل سیاسی و رسانه‌ای الهدف در این زمینه گفت: با دخالت‌های خارجی، کشور سوریه از جمع میهمانان کنفرانس بغداد حذف شد و کشور مصر به لیست اضافه شد تا موضوعیت اجلاس که پرداختن به محور مقاومت بود به محور عربی تغییر جهت دهد.
آقای مجتبی فردوسی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن نیز با اشاره به فشار غرب و آمریکا به عراق برای عدم حضور سوریه در کنفرانس بغداد افزود: بعد از فشار‌های غرب اجلاس تغییر شعار داد و به حضور کشور‌های محور شام (اردن، مصر و عراق) و برخی همسایگان و متحدان غربی اکتفا کرد.