وزیر خارجه اسبق تونس: باید گام‌های جدی‌تری در مقابله با ماجرای عادی‌سازی روابط برداریم

وزیر خارجه اسبق تونس گفت: ما باید در مقابل بحث عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیسیتی به سختی بایستیم و در هر صورت با این وضع مخالفت کنیم و باید گام‌های جدی‌تری برداریم.

وزیر خارجه اسبق تونس: باید گام‌های جدی‌تری در مقابله با ماجرای عادی‌سازی روابط برداریم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، رفیق عبدالسلام وزیر خارجه اسبق تونس و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و دیپلماتیک در نشست تخصصی « بررسی تحلیلی ابعاد مسئله عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی» که به همت مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد؛ گفت: مساله فلسطین برای جهان عرب، جهان اسلام و منطقه، بسیار مهم و استراتژیک است. مساله ای که اولویت‌ها و ائتلاف ها و دوستان و دشمنان، بر اساس آن دسته بندی و تنظیم می شوند.

وی افزود: منطقه به سمت ائتلاف‌های جدید، خطرناک و مشکوکی پیش می‌رود، سیاست‌هایی که در طول سالهای گذشته در منطقه، توسط برخی طرف ها پیش گرفته شده بود، بیانگر جهت گیری و رویکرد سازش و عادی سازی روابط با اشغالگران صهیونیست بود.

عبدالسلام ادامه داد: وضعیتی که اکنون در آن هستیم، نشان دهنده این است که سیاست های زیرمیزی کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباط با اسرائیل، به روی میز آمده است. این سیاست‌ها به صورت تدریجی ما را به اینجا رسانده که یک کاروانی از عادی‌سازی روابط، در منطقه به راه افتاده و کشورها هروله‌کنان برای رسیدن به آن می‌روند.

وزیر خارجه اسبق تونس افزود: ابتدا عربستان سعودی، امارات و بحرین تلاش می کردند تا با لابی های راستگرای صهیونیست در آمریکا و اروپا ارتباط بگیرند. سپس عادی سازی مخفیانه آغاز شد، اشکال مختلف عادی سازی اقتصادی، ورزشی و در نهایت سیاسی، منجر به این شده که اکنون" عادی‌سازی روابط"  وضع آشکاری به خود گرفته است. امارات متحده عربی، این وضع جدید را استارت زده و روابط جدید را شکل داده و بزودی سفارتخانه ها، در امارات و فلسطین اشغالی برپاخواهد شد. گام بعدی بحرین بود و این سیاست‌ها نشان می‌دهد که روند فعلی، ادامه‌دار خواهد بود.

وی تصریح کرد: مساله اول، موضع کشورهای اسلامی در خصوص این موضوع است. اتحادیه عرب و کشورهای عربی، موضع خیلی روشنی در این باب ندارند. البته اتحادیه عرب و کشورهای عربی، منعکس کننده دیدگاه مردم عرب نیستند، بلکه این دیدگاه ها، فقط بیانگر مواضع حکام آنهاست. اتحادیه عرب، حتی عادی سازی روابط امارات باصهیونیست ها را محکوم نکرد.

عبدالسلام یادآور شد: دیدگاه عرب ها در این موضوع، در سه نکته خلاصه می شود. نکته اول، اسلام سیاسی است که آنرا خطر بزرگی برای خود می دانند. درک‌های مختلفی از این مفهوم وجود دارد، ولیکن بهار عربی و انقلاب‌های عربی، معنای جدیدی به این لفظ داد، هر چند اشکالاتی وجود داشت. این انقلاب‌ها و جنبش ها، وجود کشورهای پادشاهی و کشورهایی که رژیم‌های حاکمیتی سرکوب‌گرانه دارند، را تهدید می‌کرد.

وزیر خارجه اسبق تونس گفت: آنها به دلیل مطالبات آزادیخواهانه و دموکراسی طلبی، با این انقلاب ها در مصر و لیبی و دیگر کشورها مخالفت کردند. بحث سوریه از این موضوع، بسیار متفاوت است. تمام دولت‌های عربی به نوعی از انقلاب‌های عربی ترسیدند و به خود لرزیدند. نظام‌های سیاسی که در کشورهای انقلابی به وجود آمدند، هر کدام به نوعی دارای ایرادهایی بود و البته اجازه داده نشد به این انقلاب‌ها و نظام‌های تازه تأسیس که کار خود را بکنند و دخالت‌های زیادی شد تا اینکه اکثراً ناموفق بودند.

وی تصریح کرد: مساله دوم که مطرح می شود، مساله خطر ایران و ترکیه است. به کار بردن بحث امنیت ملی _عربی در مواجهه با کشورهای اسلامی مجاور، نوعی نیرنگ و خدعه است و اینکه خطر ایران و ترکیه، از خطر اسرائیل بیشتراست، در همین راستا شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: مسئله سوم این است که این کشورها، هیچ ارزشی برای مسئله فلسطین قائل نیستند. مسئله فلسطین که زمانی در رأس و صدر مسائل جهان اسلام قرار داشت، الان هیچ ارزشی برای این کشورها ندارد. آنها دروغ می‌گویند که مسئله فلسطین برایشان مهم است. امارات متحده عربی، گام‌های سازش کارانه و عادی‌سازی خود را یکی پس از دیگری برمی‌دارد و ادعای این مطلب که با طرح مساله سازش و پیمان صلح، بحث انضمام کرانه باختری جلویش گرفته می شود، ارزش و اعتباری ندارد و عملا نتانیاهو این را رد کرد.

عبدالسلام  افزود: جواب گروهها و ملت فلسطین، نسبت به این مسئله قاطع بود. آنها کاملا مسیر خود را از نظام‌های ارتجاع عربی جدا کردند. یهودی‌سازی قدس، گام‌های عادی‌سازی، قانونی‌سازی انضمام کرانه باختری، توسط ملت فلسطین رد شده و آنها محکم ایستادند. تقریبا یک اتحادی در گروههای فلسطینی بوجود آمده و گروههایی که پیش از این متشتت بودند، اکنون بسیار متحد و یکپارچه شدند.

وی گفت: همانطور که ذکر شد، مسئله فلسطین یک مسئله راهبردی است و در صف بندی‌ها و شناخت دوست و دشمن، برای دولت‌های عربی و امت اسلامی بسیار مهم است. گام‌هایی که قرار است برداشته شود در حوزه ورزشی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی برنامه ریزی شده است. اما ملت‌های عربی در مقابل این گام‌های تدریجی که بناست برداشته شود، استوار هستند و ایستاده‌اند.

وزیر خارجه اسبق تونس اضافه کرد: پیش از انقلاب‌های عربی، دو محور اساسی وجود داشت. محور اعتدالی که مصر و برخی دولت‌های عربی و حوزه خلیج، آنرا رهبری می‌کردند. محور دیگر شامل ایران، لبنان، سوریه و فلسطین است که به محور مقاومت معروف بود. محور اعتدال، در آن زمان از تمام رسانه‌هایی که موجود بود، استفاده می‌کرد تا منویات خود را دیکته کند. اما اکنون اوضاع به شکلی شده که عملاً محور اعتدال و محور کشورهای عربی_خلیجی و مصر، به حاشیه رانده شده و ابتکار عمل را از دست داده و محور مقاومت پررنگ شده است.

وی گفت: ما باید در مقابل بحث عادی‌سازی در منطقه که از جانب دولت‌های خلیجی ایجاد شده، به سختی بایستیم و در هر صورت با این وضع مخالفت کنیم. پیش از این، مخالفت‌های دیپلماتیک انجام می شد و اکنون نیز انجام می شود و اعتراضاتی مردمی نیز صورت گرفته است، اما  باید گام‌های جدی‌تری برداریم و به شدت با این روند مخالفت کنیم، چون این گام‌هایی که برداشته می‌شود، بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: واضح است که مشکل در طرف‌های عربی است، نه در طرف ایران و جریان مقاومت؛ چرا که جمهوری اسلامی کاملاً با مسئله فلسطین و گروههای فلسطینی، هماهنگ است. تمام مشکلی که وجود دارد این است که عربها و کشورهای عربی غیر هماهنگ با جهان اسلام، فعالیت و کنشگری می‌کنند.

وزیر خارجه اسبق تونس افزود: باید در مورد برخی از پرونده‌های بسیار پیچیده‌ مثل پرونده سوریه، گفت وگو و بحث شود. مسئله سوریه باید بررسی و رفع و رجوع شود تا ما بتوانیم سوریه ای فعال، به شکل مثبت در منطقه داشته باشیم. ما نباید کشورهای عربی و اسلامی را بخاطر اختلافات و جنگ‌های داخلی که وجود دارد، از دست بدهیم و کنشگری آنها را نداشته باشیم. باید همه کشورهای اسلامی، یک موضع متحد علیه بحث عادی‌سازی داشته باشند. باید قطب‌نمای کشورهای اسلامی را، به جهت صحیح برگردانیم که همان جهت قدس شریف و فلسطین اشغالی و بحث‌ آزادسازی فلسطین و  پاک کردن آنها از لوث صهیونیست‌ها است. 

وی یادآور شد: مسئله بسیار مهمی که در مورد امارات متحده عربی وجود دارد، این است که دولت امارات اعلام کرده که ما در قبال بحث صلح با اسرائیل و رژیم صهیونیستی، امتیاز توقف طرح انضمام کرانه باختری را گرفتیم. بنیامین نتانیاهو، بلافاصله آمد و گفت: چنین چیزی نیست و طرح انضمام کرانه باختری، با قدرت ادامه دارد و شهرک‌سازی‌ها ادامه دارد و هیچ چیز عوض نشده است. دستاوردهایی که وجود داشت، کاملا یک طرفه و به سود رژیم صهیونیستی بود. نکته آخر این است که ما باید به شکل راهبردی به موضوع نگاه کنیم و اقدامات موثری در توقف این روند انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار تصریح کرد: در مساله راهبردی مثل قضیه قدس، به همکاری بین کشورهای اسلامی ازجمله، جمهوری اسلامی ایران و تونس نیاز داریم. سیاست خارجی ایران و تونس هماهنگ است و دیدگاه آنها یکی است؛ ما از مسئله فلسطین حمایت می‌کنیم، در نتیجه روابط دو کشور، در این زمینه بسیار مهم است.

عبدالسلام تاکید کرد: ایران، یک کشور بسیار مهم در جهان اسلام بوده و هماهنگی بین کشورهای اسلامی بسیار مهم است. باید مسائل کوچک را کنار بگذاریم و دید راهبردی داشته باشیم و به مسائل راهبردی بپردازیم. مسئله فلسطین، یک مسئله جامع است و هیچ مسئله دیگری نمی‌تواند مانند مسئله فلسطین، کشورهای اسلامی را  دور هم جمع کند.
 


https://www.farsnews.ir