توافق صلح بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بخشی از معامله قرن است/عادی‌سازی روابط، حرکت به سمت ایجاد نسل جدید منطقه‌ای است

نشست تخصصی «بررسى تحليلى ابعاد مسأله عادى‌سازى روابط امارات متحده عربى و بحرین با رژيم صهيونيستى» برگزار شد.

توافق صلح بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بخشی از معامله قرن است/عادی‌سازی روابط، حرکت به سمت ایجاد نسل جدید منطقه‌ای است

نشست با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد.

نخستین سخنران، دکتر رفیق عبدالسلام بودند که با اشاره به توافق‌ صلح بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی گفتند: منطقه به سمت ائتلاف‌های خطرناک پیش می‌رود و این ائتلاف به وجود آمده بین امارات و رژیم صهیونیستی و همچنین بحرین و رژیم صهیونیستی از این نوع است.
نکته مهم این است که ائتلاف سیاسی الان در خطر است و تعاریف مختلفی از این لفظ وجود دارد. بهارها و انقلاب‌های عربی، معنی جدیدی به این لفظ داد و این انقلاب‌ها، ماهیت کشورهای پادشاهی سرکوبگرانه را با خطر مواجه کرد.
این که بحث امنیت ملی عربی مطرح بشود نوعی خدعه و فریب است و این کشورها هیچ ارزشی برای فلسطین قائل نیستند.

دومین سخنران، دکتر لاوانت باشترک از دانشگاه اسکیشهیر ترکیه بودند و با ذکر این نکته که عادی‌سازی روابط، حرکت به سمت ایجاد نسل جدید منطقه‌ای است گفتند: نهایت این جریان به آشکارسازی روابط رژیم سعودی و صهیونیستی منجر خواهد شد. دو عامل، مسبب ایجاد این نسل بودند. اولین عامل، به سال 2003 و تهاجم نظامی آمریکا به عراق و تغییر رژیم آن بر می‌گردد و پذیرش این اتفاق برای کشورهای حاشیه خلیج فارس، بسیار سخت بود و ممکن است این اتفاق، جهت و سمت و سوی سیاسی در این منطقه را تغییر دهد و وضعیت موجود در این کشورها را به هم بزند. عامل دوم برای اقدامات کشورهای منطقه به شیوه‌ای که الان شاهد آن هستیم، خیزش عربی هست که در سال 2010 به راه افتاد و این بهار عربی سبب شد که دولت‌های مورد حمایت مردم از طریق انتخابات به قدرت برسند و این حکومت‌های خودکامه منطقه، این حرکت را تهدیدی برای خودشان می‌دانند.

سومین سخنران،دکتر مسعود اسداللهی بودند که با اشاره به این نکته که توافق صلح بین اعراب و رژیم صهیونیستی بخشی از معامله قرن است افزودند: به این دلیل، توافق قزن به این اسم، نامیده شد که اقدامات گسترده‌ای انجام خواهد گرفت که بی‌سابقه بوده است.
اتفاقی که افتاده، عمر بیشتری دارد و در پشت پرده بوده و این اقدام، اتفاقاتی که مخفی بوده را علنی کرده و چیز جدیدی را به وجود نیاورده است. این روابط وجود داشته و قدمت آن هم بیش از یک دهه است. بعد از این که این خبر رسانه‌ای شد، نتانیاهو یک مصاحبه‌ای داشت و گفت: من 25 سال برای این موضوع تلاش کردم و امروز نتیجه این تلاش‌ها را می‌بینم یعنی می‌خواهد بگوید که من از روزی که نخست‌وزیر شدم این کار را شروع کرده‌ام.

سخنران آخر جلسه، دکتر محمود الزهار بودند که با تشکر از مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برای تشکیل اینچنین جلساتی افزودند: این روزها، سالگرد بیرون‌راندن دشمن صهیونیست از غزه در جنگ سال 2005 است و ما آن را گرامی می‌داریم و باید یادآور شویم که تنها راه آزادسازی سرزمین فلسطین، مقاومت است و از غزه از جمهوری اسلامی ایران و مسئولین آن برای حمایت از آرمان فلسطین و مردم فلسطین و مخصوصا غزه در این شرایط خطرناک عادی‌سازی سپاسگزاری می‌کنم.
این توافق، قدرت و انگیزه بیشتری به صهیونیست‌ها برای گسترش جنایات و توطئه‌ها علیه ملت‌ها و دولت‌های امت اسلامی بخشید. برادران عزیز! مصلحت دولت‌های عربی و اسلامی در مقابله با این طزح آمریکایی-صهیونیستی است. باید بالاترین سطح همکاری برای بایکوت خبری این توافق صورت گیرد تا ملت فلسطین مورد حمایت واقع شود.

این نشست با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) پایان یافت.