صدرالحسینی: ماجرای نگرانی بن‌سلمان از رای نیاوردن ترامپ / آتش‌بس یمن چقدر نزدیک است؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا فساد مالی و دست درازی به حقوق سربازان مرزی سعودی، پیدا کردن متهم ردیف اول در شکست‌های عربستان و مهمتر از همه احتمال پذیرش آتش‌بس توسط عربستان در یمن را از عوامل برکناری فرمانده ائتلاف سعودی علیه یمن دانست.

صدرالحسینی: ماجرای نگرانی بن‌سلمان از رای نیاوردن ترامپ / آتش‌بس یمن چقدر نزدیک است؟


سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو درباره شرایط حاکم بر عربستان از جمله برکناری و بازجویی شماری از مقامات وزارت دفاع سعودی به دستور ملک سلمان و تعیین فرمانده جدید برای ائتلاف سعودی علیه یمن گفت: با توجه به بن‌بست‌ های راهبردی که رژیم قبیله‌ای سعودی با آن روبه روست اقداماتی که در ماه‌های اخیر در حوزه اجتماعی، اقتصادی و اقدامات نظامی به ویژه با موضوع یمن صورت می‌گیرد از چارچوب‌های عقلانی به دور است و با معاهدات بین‌المللی قابل ارزیابی نیست.
وی ادامه داد: نظام سعودی با یک مجموعه کوچک در یمن روبه رو بود و از زمان درگیری با این مجموعه اعلام کرد یک ماهه پرونده یمن را خواهد بست اما امروز پس از گذشت بیش از ۵ سال هنوز در باتلاق یمن دست و پا می‌زند.

صدرالحسینی با اشاره به مشکلات درونی عربستان گفت: افزایش مالیات، عدم استطاعت اقتصادی، افزایش خرید اسلحه از غرب، مشکلات بین شاهزادگان و اختلافات بین دستگاه پادشاهی و دربار با جریان‌های وهابی و هم چنین اختلاف بین حاکمیت و مردم حکایت از غیرعادی بودن شرایط در عربستان دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در عربستان شرایطی حاکم است که حتی در ماه‌های اخیر تصور می‌شد موضوع جابه‌جایی حاکمیت از سلمان به محمد بن سلمان صورت پذیرد، البته با توجه به بیماری ملک سلمان اکثر تصمیمات حاکمیتی در عربستان توسط بن سلمان اتخاذ می‌شود فردی که اوج مدیریت خود را در شکست‌های مستمر یمن تجربه کرده و نگاهی غیرانسانی به مردم این کشور دارد.
وضعیت در عربستان به قهقرا رفته است
صدرالحسینی افزود: علی رغم قول اصلاحات اجتماعی که بن سلمان داده و عنوان کرده بود سعودی را به یک توسعه غرب گرایانه خواهد رساند اما وضعیت در عربستان به قهقرا رفته و کسری بودجه در سال ۲۰۲۰ نسبت به چهار سال قبل بی سابقه است از این رو تغییرات در حوزه نظامی به دلیل جبران شکست‌ها در این حوزه و عدم مدیریت بن سلمان در موضوع ائتلاف علیه یمن است.

وی با اشاره به طرح کودتا علیه ملک سلمان در دو سال قبل گفت: براساس این اتفاق یک سری تصفیه حساب‌هایی توسط بن سلمان صورت گرفت و با توجه به اینکه او همزمان هم ولیعهد است و هم وزیردفاع است به نظر می‌رسد تغییرات اخیر در پست‌های دفاعی سعودی در حقیقت برای پاکسازی مخالفینی است که در سطوح بالای ارتش سعودی قرار دارند.

وی افزود: در مورد برکناری ژنرال "فهد بن ترکی بن عبدالعزیز" فرمانده ائتلاف علیه یمن تاکنون اطلاعات زیادی منتشر نشده است و البته این شیوه معمول این رژیم در برکناری‌ها و انتصاب‌های نظامی به ویژه فرماندهانی که مستقیم در ائتلاف ضد یمن نقش دارند بوده است اما رسانه‌های رژیم سعودی القا می‌کنند که او پس از برکناری برای تحقیقات در مورد پرونده‌های فساد در اختیار نهاد ذی‌ربط قرار گرفته است. در طول ۶۵ ماه تجاوز نظامی به یمن مظلوم و مقتدر این اولین بار نیست، یک ژنرال سعودی برکنار می‌شود؛ پیش از این هم سفیر و برخی مقامات ارشد نظامی سعودی در یمن به صورت کاملا بی سروصدایی برکنار یا دستگیر شده بودند.
بن سلمان به دنبال معرفی مقصر برای شکست‌ها در یمن است
صدرالحسینی فرضیات موجود در مورد این برکناری را این طور تشریح کرد و گفت: نخست آنکه بن‌سلمان به دنبال پیدا کردن یک مقصر برای شکست ارتش‌های سعودی-اماراتی است که از حمایت مستقیم امریکا، انگلیس و مزدوران بین‌المللی و یمنی برخوردار بودند و چه کسی بهتر از فرمانده این ائتلاف! با این اقدام بن‌سلمان می‌تواند بگوید شکست در جنگی که بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در طول این سال‌ها هزینه داشته (فقط هزینه عربستان) تقصیر او نبوده، بلکه ناشی از بی‌عرضگی فرماندهی این جنگ صورت گرفته است که این یک امر متداول در میان ارتش‌های کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس است.
فساد مالی و دست درازی به حقوق سربازان مرزی سعودی، عامل برکناری ژنرال عربستانی
این کارشناس مسائل غرب آسیا دلیل بعدی این برکناری را فساد‌های اقتصادی حاکم بر حکومت دانست و افزود: دلیل بعدی این برکناری این بود که این ژنرال برجسته که در واقع یک سپهبد ارتش سعودی بوده را به دادگاه سپرده شد تا از او در مورد پرونده‌های فساد تحقیق کنند! این مساله هم در حوزه رفتار‌های ائتلاف عربی مسبوق به سابقه است و صرفا شامل ژنرال فهد بن ترکی بن عبدالعزیز نیست.
وی ادامه داد:همین چند ماه پیش سعودی‌ها و دولت منصور هادی اعلام کردند حقوق بیش از ۲۰۰ هزار! نظامی حاضر در این منطقه را باید بدهند، در حالی که مجموع نیرو‌های حاضر در این منطقه، کمتر از ۴۰ هزارنفر بودضمنا چند ماه قبل مزدوران یمنی حاضر در استان‌های جیزان، عسیر و نجران دست به اعتراض زده و از اینکه حقوق آن‌ها پرداخت نشده دست از جنگ کشیده و حتی گروهی از آن‌ها به تغز بازگشتند. با توجه به اینکه رهبران سعودی بسیار نسبت به موضوع مرز‌ها و ورود مجاهدان یمنی به این سه استان اشغال شده حساس بودند، ژنرال فهد بن ترکی باید مسوولیت اصلی در این مورد را بپذیرد. ژنرال برکنار شده سعودی باید ماهی بیش از ۵ میلیون دلار فقط به افراد حاضر در مرز‌ها حقوق پرداخت می‌کرده که از شواهد و قرائن مرز‌ها و حفره‌های موجود در جدار مرزی و از اعتراضات مرزبانان به نظر می‌رسد در آن دست می‌برده است.
تصفیه حساب خانوادگی از دیگر دلایل برکناری ژنرال سعودی است
صدرالحسینی دلیل دیگر برکناری ژنرال سعودی را تصفیه حساب‌های خانوادگی عنوان کرد و گفت: دلیل بعدی این برکناری به سابقه خانوادگی این ژنرال سعودی باز می‌گردد؛ او فرزند ترکی بن عبدالعزیز و در واقع پسر عموی بن سلمان است. باید دید که در حوزه تصفیه‌ها و درگیری‌های درباریان و شاهزاده‌ها که به آن اشاره نمودم چه موضوعی نهفته است، آیا فهد بن ترکی بن عبدالعزیز با رقبا و دشمنان محمد بن‌سلمان سر و سری داشته است؟
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: باید توجه شود که نیرو‌های مجاهد انصارالله و ارتش یمن قریب به سه ماه است که در پشت دروازه‌های مأرب منتظر فرمان ورود می‌باشند که در این میان نماینده سازمان ملل آقای گریفیس نیز برای به تاخیر افتادن این فرمان نظامی از جانب سیدعبدالملک الحوثی رهبر جنبش مردمی یمن چندین مرتبه به منطقه آمده و با مسئولان انصارالله دیدار داشته است.
برکناری ژنرال سعودی ممکن است در راستای پذیرش آتش بس توسط عربستان باشد
می‌توان در این برکناری این احتمال را مد نظر داشت که ممکن است خبر‌هایی از آتش‌بس فراگیر و پذیرش شروط انصارالله نیز در راه باشد، چرا که محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن و رئیس کمیته انقلاب این کشور به این برکناری واکنش نشان داده و تاکید کرده است که «اگر این برکناری در راستای آتش‌بس است، باید از آن استقبال کرد» با این برکناری می‌توان در روز‌ها و هفته‌های آینده انتظار اخبار مهمی در حوزه عربستان و یمن را داشته باشیم.

در ساختار سیاسی آمریکا حضور دموکرات یا جمهوری خواه تفاوتی در گاو شیرده منطقه آن‌ها نخواهد داشت
صدرالحسینی یکی از مشکلات موجود در هیئت حاکمیت سعودی را نگرانی از عدم انتخاب مجدد ترامپ با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریکا دانست و یادآور شد: البته برای ساختار سیاسی آمریکا حضور دموکرات یا جمهوری‌خواه تفاوتی در گاو شیرده منطقه آن‌ها نخواهد داشت و قطعا همان‌طور که در دوره اوباما قرارداد‌های نظامی کلانی بین سعودی و آمریکا منعقد شد هر فردی در آمریکا سر کار بیاید این ارتباط تداوم خواهد داشت اما اساسا نوع نگاه ترامپ به اقدامات بن سلمان که اوج آن در بمباران مردم بی دفاع یمن و مثله کردن خاشقچی بود به گونه‌ای است که بن سلمان را در جنایات خود جریح‌تر کرده است.



https://www.snn.ir