موفقیت دو طرح کرونایی ایران در مسابقات آنلاین نوآوری لهستان

دو طرح تیم اختراعات ایران که در حوزه کرونا بود، در مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری لهستان و مسابقات سازمان پتنت اختراعات لهستان خوش درخشیدند.

موفقیت دو طرح کرونایی ایران در مسابقات آنلاین نوآوری لهستان

به گزارش ایسنا، مسابقات جهانی اختراعات و نواوری لهستان و مسابقات سازمان پتنت اختراعات لهستان هر ساله در فصل تابستان در پایتخت کشور لهستان برگزار می‌شود و در این مسابقه نوآوران و مخترعین از سراسر جهان دستاوردهای پژوهشی و اختراعات خود را به رقابت می‌گذارند.

موضوع این دوره از مسابقات در زمینه "نوآوری‌های حوزه کرونا" است که سازمان ملی اختراعات لهستان و دانشگاه ورشو و INNOPA  نوآوری‌های پذیرش شده را در مرحله نهایی داوری کردند و در هر دوی این رقابت‌ها تیم دانشجویی ایران (زهرا قضاوی، لیلا مقدادی، سروش جوادی‌پور، صالح محمدی رضایی) مدال طلا کسب کردند و جایزه ویژه طرح برتر جهانی را به نمایندگی از دولت اندونزی از سازمان اختراعات INNOPA  این کشور دریافت کردند. سوگول کرمانیان، فائزه کارگری، مهسا رهنما، حسنا قلی‌زاده نیز مدال نقره را کسب و جایزه ویژه کشور انگلستان را دریافت کردند.

در تیم دانش‌آموزی ایران نیز در هر دوی این رقابت‌ها مبینا قزی از اسفراین مدال نقره و دیپلم افتخار از وزارت اقتصاد و نوآوری کشور لهستان به همراه جایزه ویژه طرح برتر جهانی از انگلستان و رومانی را دریافت کردند.

پروژه‌هایی که توانستند در این مسابقات مدال کسب کنند، به این شرح است: 

ربات هوشمند پیشگیری از کرونا

این ربات با قابلیت تشخیص دمای بدن افراد با دوربین‌های حرارتی لیزری می‌تواند در مراکز شلوغ مانند فرودگاه‌ها، متروها و فروشگاه‌ها دمای بدن افراد را چک و داده‌ها را به مرکز بهداشتی ارسال کند، این ربات با سنسورهای فاصله و لیزری، فاصله بین افراد را چک می‌کند و اگر افراد فاصله اجتماعی نزدیکی با یکدیگر داشته باشند، این ربات با انتشار آلارم‌های صوتی و نوری به آنها خبر می‌دهد تا فاصله را رعایت کنند.

این ربات دارای قابلیت ضد عفونی محیط و قابلیت ارائه ماسک است.

بیمارستان هوشمند

در این پروژه تخت‌های هوشمند قابلیت‌هایی از جمله کنترل علائم حیاتی بدن بیمار و ارتباط بیمار با داروخانه با پزشک و اتاق پرستار را از طریق نمایشگر لمسی خدماتی ارائه می‌کند. در این پروژه بیمارستان دیگر احتیاج به کاغذ و دفترچه بیمه و پرونده ندارد و از طریق دستبند و کارتی که از تکنولوژی روز دنیا با امنیت اطلاعات سیستم بلاکچین استفاده شده است، تمامی خدمات مرتبط را به بیماران کارکنان و پزشکان را ارائه می‌دهد که این امر باعث می‌شود که انتقال ویروس کرونا در بین بیماران و کارکنان کمتر شود و با سرعت عمل بالا بیمارستان‌ها خدمات ارائه دهند، این پروژه صرفه اقتصادی بسیاری دارد. 

پروژه بیمارستان هوشمند با ۶۰ متخصص در دو گروه اجرایی و علمی در یکی از شهرهای کشور به صورت پایلوت تحقیقاتی اجرایی شده و تا کنون موفق به کسب ۴ جایزه ویژه از مسابقات جهانی زیر نظر سازمان مالکیت فکری جهانی WIPO و دیگر سازمان‌های پژوهشی جهانی و همچنین کسب رتبه نوآوری برتر جهانی از KIPA کره جنوبی دریافت کرده است‌.

هر دوی مسابقات اختراعات و نوآوری کشور لهستان به صورت آنلاین از اواخر خرداد ماه آغاز و تا ۳۰ مرداد ماه با حمایت و همکاری سازمان مالکیت معنوی جهانی، سازمان ملی ثبت اختراعات لهستان، وزارت کشاورزی لهستان، وزارت اقتصاد و انجمن مهندسین و وزارت علوم و دانشگاه ورشو لهستان با حمایت فدراسیون مخترعین جهانی و دانشگاه ملی تایلند و با همکاری مسابقات اختراعات کشورهای رومانی، کانادا، انگلستان، فرانسه و انجمن مخترعین کشور رومانی برگزار شد.

تیم دانشجویی ایران از دانشگاه‌های علمی و کاربردی خراسان شمالی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اصفهان بودند.



https://www.isna.ir