برگزاری نشست تخصصی «اشـــغــــــال و حقوق بشـــــر آمریکایی در عــــراق»

«مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها» در نظر دارد در سالروز عملیات پیروزمندانۀ مــرصــاد (مصادف با پنجم مرداد ماه سال یک هزار و سیصد و شصت و هفت) نشستی تخصصی(وبیناری) با عنوان « اشغال و حقوق بشر آمریکایی در عراق» با حضور اساتید متخصص در حوزۀ مسائل عراق و غرب آسیا به شرح زیر در تاریخ یکشنبه: 1399/05/05 از ساعت 17/00 تا 19/00 برگزار نماید.

برگزاری نشست تخصصی «اشـــغــــــال  و حقوق بشـــــر آمریکایی در عــــراق»

نظر به اهمیت سفر نخست وزیر عراق به جمهوری اسلامی ایران و با توجه به تلاش آشکار اشغالگران سرزمین مقدّس عراق؛ به منظور خنثی سازی اثرات این سفر راهبردیِ (برخوردار از منافع سرشار برای دو ملّت ایران عراق)؛ «مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها» در نظر دارد در سالروز عملیات ظفرمند مرصاد (مصادف با پنجم مرداد ماه سال 1367)  نشستی تخصصی(وبیناری) با عنوان « اشغال و حقوق بشر آمریکایی در عراق» با حضور اساتید متخصص در حوزۀ مسائل عراق و غرب آسیا به شرح زیر در تاریخ یکشنبه 1399/05/05   از ساعت 17/00 تا 19/00  برگزار نماید.
✳ برگزاری این وبینار تخصصی در حالی است که عوارض ناشی از اشغال سرزمین مقدّس عراق تا سالیان مدیدی محل بحث نخبگان جهان اسلام خواهد بود.
✳  از سویی دیگر؛ در تمامی فرهنگ­ ها و رسوم و آیین ملل مختلف جهان؛ اشغالگری امری بشدت مذوم و مطرود بوده و جان و مال و حیثیت عناصر اشغالگر از کوچکترین احترام و اعتباری برخوردار نیست. بخصوص آنکه در این مورد خاص( یعنی سیطرۀ نظام سلطۀ غرب بر سرزمین مقّدس عراق) اشغالگران؛ جنایت­های بیشماری را رقم زده اند که بعضاً قلم از نوشتن و زبان از گفتن آن ناتوان است.



✳   شایان ذکر است در مورد روابط خاص و راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران با ملت و دولت کشور عراق مباحث فراوانی مطرح است، اما  مهم آن است که  در شرایطی که  تلاش های مخرّب دشمنان دو ملت برای اثرگذاری منفی بر این روابط راهبردی در اوج خود قرار گرفته است؛ پرونده­ های  فوق العاده مهمی وجود دارد که نیازمند بررسی و پیگیری است؛ مانند:
✳   1 –  توجه خاص به بررسی  جنایات های بیشمار  اشغالگران و فعالیت های مخرب عناصر منطقه ای وابسته به آمریکا که یک نمونۀ آن در قالب کارشکنی های عربستان در عراق؛ شامل:
1/1 - «اعزام هزاران تروریست انتحاری به عراق از طریق مرز مشترک.
2/1 -  توهین به مرجعیت عالی در عراق توسط رسانه های سعودی.
3/1 -  ایجاد مضیقه های گوناگون  در شرایط سخت فعلی حاکم بر عراق و ... می باشد
 
✳   2 –  ضرورت پیگیری قضایی- بین المللی ترور میهمانان رسمی  و اعضای دولت عراق (سرداران شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس) از سوی دولت مرکزی عراق.
✳   3 –  پیگیری اخراج نظامیان آمریکایی بعنوان مطالبه ملت و  پارلمان عراق  و اینکه جمهوری اسلامی ایران، حضور آمریکا و عناصر  تروریستی را در خاک عراق و در همسایگی خود، تحمل نخواهد کرد.
✳   4 –  امکانات بالقوّه و بالفعل موجود در زمینه همکاری های دو کشور  در حوزه های علمی و دانشگاهی؛ فرهنگی و مذهبی؛  سیاسی و امنیتی؛ اقتصادی و تزازیت بین­ المللی ارزان قیمت از آسیای میانه تا کرانه­های مدیترانه.
✳   5 –  بررسی اهمیت نقش سازمان مردم نهاد «حشد الشعبی» (با منافعی آشکار و قابل لمس برای عراق و همسایگانش)  در تأمین امنیت ایران و عراق و سایر کشورهای اسلامی در غرب آسیا.
✳   6 –  بررسی اهمیت فوق العادۀ حفظ تمامیت سرزمینی عراق و اهمیت گسترش یافتن  کنترل دولت عراق بر منطقۀ شمال و کردستان عراق و سیطره بر گذرگاه های مرزی این کشور با همسایگان.
✳   7 –  بررسی قدمت تاریخی علاقه های فراوان میان دو ملت  که حتی در زمان حاکمیت حزب بعث عراق و نیز در ایام اشغال این کشور از سوی آمریکا ادامه داشته و در دورۀ بسیار دشوار مبارزه با تکفیری های دشمن دو ملت؛ به اوج خود رسیده است.
 
شایان ذکر است که فهرست اسامی اساتید شرکت کنندۀ در وبینار یاد شده عبارت است از :
 
١-  دكتر فيصل راكان، رييس انجمن حقوقی عراق
2 - دكتر مصدق عادل، عضو هيأت علمی دانشگاه بغداد
3 - دكتر علی جاسم جابر التميمی، حقوقدان برجسته عراقی
4 - دكتر خيراله پروين، مدير كارگروه علمي حقوق عمومی مجمع و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران
5 - دكتر ياسر عبدالزّهرا عثمان، هيأت علمی دانشگاه تهران
6 - دكتر سيد رضا صدرالحسينی، كارشناس ارشد مسائل غرب آسيا
7 - پروفسور ديويد كورترايت، هيأت علمی دانشگاه نوترديم آمريكا
8 - پروفسور متيو اونجليستا، هيأت علمی دانشگاه كرنل آمريكا
9 - پروفسور استفن سولدز، هيأت علمی دانشكده عالی روانشناسی بوستون
10 - آقای دهر جميل، كارشناس ارشد انستيتو نيشن آمريكا
 
در پایان (ضمن عرض پوزش) به استحضار می رساند که با توجه به محدوديت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی؛ امكان حضور فيزيكی سایرمیهمانان گرامی در مجمع وجود ندارد. انتظار می رود که اساتید و مخاطبین گرامی از طریق پخش زندۀ مراسم، میهمان مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها باشند:
 
لينك‌ پخش زنده نشست در آپارات:
https://www.aparat.com/iaomup/live
پخش زنده اينستاگرام در:
https://www.instagram.com/iaomup