برگزاری نشست تخصصی با حضور هیئتی از پاکستان

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها، نشست تخصصی «پاکستان، منطقه و محور مقاومت» روز سه شنبه اول بهمن سال جاری با حضور اساتید، کارشناسان، علاقمندان مسائل منطقه و جمعی از علماء و فعالان اثرگذار مذهبی و اجتماعی پاکستان در مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی با حضور هیئتی از پاکستان


در ابتدای نشست فواد ایزدی، مدیر عامل مجمع بین­ المللی اساتید مسلمان دانشگاه­ ها به عنوان میزبان نشست، وضعیت حساس کنونی منطقه، شهادت سپهبد سلیمانی و جایگاه پاکستان در منطقه را توصیف کرد. وی سپس از «لیاقت بلوچ» دعوت کرد تا به عنوان رئیس هیئت پاکستانی، سخنرانی کند.

لیاقت بلوچ مقاومت مردم ایران در برابر استکبار آمریکا را تحسین کرد و آن را یک موفقیت برای رهبری جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

بلوچ با اشاره به ترور سپهبد سلیمانی، انتقام ایران در حمله به پایگاه آمریکایی عین­ الاسد در عراق را یک پاسخ کوبنده دانست و افزود:اقدام تلافی­ جویانه ایران یک اقدام الهام­بخش بزرگ برای مسلمانان در سایر کشورها که باعث شد تا آمریکا هیبت خود را در جهان اسلام از دست بدهد.

رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان موقعیت کنونی ایران را یک موقعیت مهم ارزیابی کرد که توانسته است پس از شهادت سپهبد سلیمانی به آمریکا فشار وارد کند و اکنون بهترین زمان بهره­برداری از فرصت به­ دست آمده برای اتحاد امت اسلامی و بسیج مسلمانان جهان است.

لیاقت بلوچ در ادامه به مسئله کشمیر و مشکلات مسلمانان کشمیری پرداخت و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم کشمیر را ستایش کرد. وی افزود که کشورهایی مانند ایران، پاکستان، مالزی، قطر می­توانند برای تقویت امت اسلامی و اتحاد جهان اسلام اقدامات هماهنگ و بیشتری انجام دهند.

وی همچنین در پایان به اهمیت اسلام در پاکستان اشاره کرد و گفت که نظام جمهوری اسلامی در پاکستان مستقر است و اسلام تا آنجا در این کشور اهمیت دارد که هر قانون در صورت مخالفت با قرآن و سنت، اعتبار نمی یابد.

پس از آن «ناصر شیرازی» معاون دبیرکل مجلس وحدت اسلامی پاکستان سخنان خود را بیان کرد. وی با توصیف اهمیت مذهب در پاکستان، درمورد کشورش گفت: پاکستان یک کشور مذهبی است که از نظر جمعیت در رده هفتم جهانی قرار داد و دارای کوه­های بلند، دشتهای مرتفع و بیانهای وسیع است.

شیرازی در خصوص اهمیت ژئوپولیتیک پاکستان، مرز با چین و تشکیل کوریدور چین و پاکستان را بیانگر اهمیت این کشور در حوزه انتقال انرژی و کالا دانست و ادامه داد: ظرفیت همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان فراوان است و ما خواستار تقویت روابط دیپلماتیک میان دو کشور هستیم.

شیرازی در پایان اضافه کرد: ثبات ایران و پاکستان برای هر دو کشور مهم است و تاثیر ثبات هر یک بر دیگری متقابل است.

 

سپس سید ثاقب اکبر تقوی نویسنده، پژوهشگر و رئیس موسسه البصیر پاکستان دیدگاه خود را مطرح کرد.

وی گفت که موقعیت ایران پس از حمله به پایگاه عین الاسد بهتر شده است و اکنون در موقعیت مهمی قرار گرفته­ ایم.

تقوی همچنین در توضیح اهمیت موقعیت کنونی، گفت که نباید زمان را از دست داد و اکنون فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با گروه­های اجتماعی پاکستان فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد که حوزه­های علمیه و طلاب علوم دینی در تمام نقاط پاکستان پراکنده­ اند و نفوذ و اثرگذاری آنها یک مزیت در برقراری ارتباط با آنها به شمار می­رود.

رئیس موسسه البصیر در پایان یادآور شد که حمایت جمهوری اسلامی ایران از کشمیر باعث شده است که ایران در قلب پاکستانی­ها نفوذ کند.

در پایان مراسم ایزدی با تشکر از حضور هیئت پاکستانی، تداوم روابط میان اساتید، نخبگان، علما و فعالان جهان اسلام را در وحدت مسلمانان و حرکت به سوی جهان اسلام متحد موثر و حائز اهمیت اعلام کرد.

 

لازم به ذکر است که لیاقت بلوچ (رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان)، عارف واحدی (دبیر کل تحریک جعفریه پاکستان)، علامه مقصود احمد سلفی (دبیرکل جمعیت اهل حدیث پاکستان)، صفدرشاه گیلانی (دبیر کل جمعیت علمای پاکستان) ناصر شیرازی ( معاون دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان)، سید ثاقب اکبر تقوی (پژوهشگر، نویسنده و رئیس موسسه البصیر)، طاهر حبیب (عضو جمعیت علمای اسلام) و رضیت بالله (فعال اجتماعی) اعضای هیئت پاکستانی شرکت کننده در نشست تخصصی «پاکستان، منطقه و محور مقاومت» بودند.