نشست هم اندیشی«بررسی آخرین تحولات میدانی و لغو خودمختاری کشمیر توسط دولت هند »

نشست هم اندیشی بررسی آخرین تحولات میدانی و لغو خودمختاری کشمیر توسط هند با سخنرانی آقای پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها برگزار شد.

نشست هم اندیشی«بررسی آخرین تحولات میدانی و لغو خودمختاری کشمیر توسط دولت هند »

به گزارش روابط عمومی مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها، آخرین تحولات میدانی و لغو خودمختاری کشمیر توسط هند با سخنرانی پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره بررسی شد. 

ملازهی با اشاره به اهمیت رویکرد واقع بینانه در مواجهه با رویکرد هند در قبال مسئله کشمیر گفت: نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان با انجام محاسبات دقیق و انتخاب زمان مناسب ماده 370 قانون اساسی را در مورد خودمختاری کشمیر لغو و کلیه اختیارات دولت محلی را سلب کرد. 

وی هدف اصلی مودی از این کار را دستکاری و تغییر ترکیب جمعیت کشمیر به نفع هندوها دانست. 

وی در این زمینه هشدار داد که در آینده نه چندان دور می توان پیش بینی کرد که ترکیب جمعیتی با اکثریت غیر مسلمانان خواهد بود؛ در این شرایط است که اجازه برپایی همه پرسی را نیز خواهند داد.

کارشناس مسائل شبه قاره، منطقه کشمیر را محل تلاقی سه تفکر کنفسیوسی، بودایی و اسلامی و شکل دهنده بام جهان دانست و گفت: هر کس بر این منطقه تسلط پیدا کند می­تواند کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و چین را هم تحت نظر داشته باشد. 

ملازهی در ادامه با بیان اینکه کشمیر ذخایر آب فراوانی دارد و از پر باران­ترین مناطق جهان به شمار می رود، گفت: در این مکان مناطقی وجود دارد که سالیانه 12 متر بارش دارد؛ کشمیر دارای چندین رودخانه پر آب است. به همین دلیل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات در قبال لغو خودمختاری کشمیر به طور معناداری سکوت کرده اند و هیچ نوع حرکتی و اعتراضی انجام نمی­دهند.

ایشان تصریح کرد: در حال حاضر سه دیدگاه در بین مسلمانان منطقه کشمیر وجود دارد. در دیدگاه اول، گروه ­های از جمله جیش المحمد معتقدند کشمیر باید به پاکستان الحاق شوند. طبق دیدگاه دوم، گروهی بر این باورند که پاکستان کشوری عقب مانده است و با مشکلات مالی زیادی رو به رو است بنابراین کشمیر باید به کشور هند ملحق شود. تفکر سومی هم وجود دارد که به دنبال استقلال از دو کشور هند و پاکستان هستند.


وی در ادامه افزود: هندوستان در حال سرمایه گذاری و توسعه این منطقه است تا تفکر جدایی از هند و استقلال کشمیر را در بین عموم مردم از بین ببرد و  بتواند با انتقال هندوها به این منطقه، ترکیب جمعیتی را به نفع خود تغییر دهد.  در این شرایط پاکستان به دلیل برخورداری از جمعیت مسلمان بیشتر از هندوها به دنبال حفظ خودمختاری و یا استقلال این منطقه است چرا که به دلیل همان درصد بالای مسلمانان به پاکستان نزدیک خواهند شد.


پیرملازهی خاطر نشان کرد که هندوستان به اهمیت معامله بزرگ (مذاکراه با طالبان) در منطقه پی برده است. در معامله بزرگ اگر به توافق بیانجامد طالبان حداقل 50 درصد قدرت را در افغانستان در دست می­گیرند. با از بین رفتن داعش و گروه­های جهادی- تکفیری در عراق و سوریه، این گروه­ها سرزمین خود را از دست داده­ اند. با قدرت گیری طالبان، زمینه برای فعالیت این گروه ها فراهم خواهد شد؛ لذا آقای زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در مذاکرات طالبان، در مذاکرات با طالبان آنها را وادار کرد تا قبول کنند که گروه­ های جهادی به هیج عنوان علیه آمریکا و متحدانش در منطقه وارد عمل نخواهند شد. هندوستان  که متوجه این موضوع شده است می­داند چنانچه این معامله بزرگ رخ دهد در آینده در منطقه کشمیر با گروه­های جهادی دچار مشکل خواهد شد.


این کارشناس در پایان با بیان اینکه ​در این مناقشه، کشورهای جهان اسلام نمی توانند نقش کلیدی ایفا کنند، چند سناریو را پیش­ بینی کرد:
یک سناریو این است که هندوستان با قیام مردم مسلمان روبه رو خواهد شد؛ در این صورت ارتش هند از این سناریو استقبال خواهد کرد. چرا که به بهانه مقابله با تروریسم گروه ­های اسلام گرای معترض را سرکوب می­کند.
سناریوی بعدی، جنگ بین پاکستان و هندوستان است. در این صورت احتمال پیروزی هندوستان خیلی بیشتر است مگر اینکه جنگ این دو کشور به سلاح های نامتعارف و هسته­ ای کشیده شود که احتمال وقوع آن هم خیلی پایین است و با مخالفت و واکنش جامعه جهانی روبرو خواهد شد.
آخرین سناریو این است که در انتخابات بعدی حزب آقای نارندرا مودی با شکست مواجه شود و حزب کنگره و جبهه­ ی ملی رای بیاورد. در این شرایط وضعیت به قبل و خودمختاری برمی گردد. اما با توجه به حمایت قاطع هندوها از آقای مودی این احتمال هم ضعیف است.

 از دید آقای پیرملازهی آنچه که سنارویوی محتمل  این است که دولت هند و پاکستان کشمیر را به عنوان خط حائل بپذیرند. 

پس از آن، سید روح الله رضوی  متولد کشمیر در خصوص تحولات اخیر منطقه گفت: آنچه که اتفاق افتاد این بود که در 14 مرداد خودمختاری کشمیر لغو شد و بند 370 قانون اساسی هند که به منضم بودن و نه ادغام کشمیر به هند اشاره داشت، لغو شد و کشمیر به هندوستان ملحق شد. 

این دانشجوی جامعه المصطفی ادامه داد: هندوستان برای مقابله با واکنش احتمالی مردم کشمیر با بهانه قرار دادن احتمال حملات تروریستی پاکستانمانع از ورود هندوها و توریست­های داخلی و خارجی به کشمیر شد و اکنون حالت شبه حکومت نظامی در آن منظقه ایجاد کرده است. گزارشاتی که از وضعیت منطقه ارائه می­شود به شدت تکان دهنده است. دولت مرکزی هر گونه اعتراض مردم را به هر شکلی سرکوب می­کند. دولت هند، موضع قاطعانه­ ا­ی در قبال کشمیر اتخاذ کرده است.

رضوی افزود: رهبران معترضین در کشمیر از جمله سید علی گیلانی که از چهره­ های شاخص جدایی طلب به شمار می­رود، طی بیانیه­ ای از مردم خواسته است که به صورت مسالمت آمیز اعتراضات خود را ادامه دهند و از هر گونه اقدامات خشونت زا دوری کنند. به نظر من این بیانیه بسیار هوشندانه بود. گیلانی ضمن تاکید بر اعتراض به مسالمت آمیز بودن آن هم اشاره کرده است. این گونه حرکات می تواند به دولت هند ضربه بزند.


وی در پایان گفت: هندوستان در قبال کشمیر سیاست مشت آهنین را اتخاذ کرده است و درعرصه بین المللی هم نه پاکستان و حتی دیگر کشورها نمی­توانند موثر واقع شوند.

در پایان نشست، ملازهی در مورد اینکه جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی در قبال کشمیر باید چه سیاستی را اتخاذ کنند، گفت: دو نوع رویکرد ایدئولوژیک و واقع بینانه برای جمهوری اسلامی وجود دارد. در حالت اول، جمهوری اسلامی طبق ایدئولوژی اسلامی باید قاطعانه با مسئله کشمیر برخورد و هندوستان را محکوم نماید. اما در شرایط فعلی با وجود تحریم های همه جانبه آمریکا این برای جمهوری اسلامی مصلحت نخواهد بود.


وی خاطر نشان کرد که اگر چه گفته می شود کشمیر، ایران صغیر است و ایران با کشمیر دارای اشتراکات فرهنگی و تاریخی زیادی می باشد، اما بهتر است که جمهوری اسلامی ایران حالت تعادلی بین این دو رویکرد را در پیش بگیرد.