پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست دانشگاه های برتر قاره آسیا را در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در بین دانشگاه­ های ایران رتبه اول را دارد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب رتبه های دوم و سوم ایران را دارند.

پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست دانشگاه های برتر قاره آسیا را در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، محمدجواد دهقانی سرپرست ISC  گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در 2013 میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد.

وی افزود: در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه های آسیایی سال 2019  از جمهوری اسلامی ایران تعداد 29 دانشگاه وجود داشته که 4 دانشگاه کشور در میان 100 دانشگاه برتر آسیا  قرار گرفته اند.

روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاه ها است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات( 30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین المللی(7.5) بهره جسته است .با این حال در رتبه بندی  دانشگاه های آسیایی پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص ها نتایج کسب شده را بر اساس دانشگاه های موجود  در این  رتبه بندی باز تنظیم می کند.

دهقانی گفت: رتبه بندی آسیایی تایمز در سال 2019، تعداد 417 دانشگاه را از 27 کشور در بردارد. در این رتبه بندی دانشگاه Tsinghua University از کشور چین رتبه اول را در بین دانشگاه های آسیایی به خود اختصاص داده است. دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارند. این برای اولین بار است که یک دانشگاه از چین رتبه اول را در این رتبه بندی کسب می کند. کشور ژاپن بار دیگر با 103 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد  و بهترین دانشگاه آن دانشگاه توکیو با رتبه 8 می باشد.

سرپرست ISC ادامه داد: 29 دانشگاه از کشور ایران در این رتبه بندی حضور دارند که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با کسب رتبه 43 در بین دانشگاه­ های ایران رتبه اول را دارد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب با رتبه های 80 و 86 رتبه های دوم و سوم ایران را دارند. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره رتبه بندی آسیایی ۲۰۱۹ تایمز گفت: ایران نیز در سال 2019 دارای 29 دانشگاه در بین دانشگاه های برتر آسیایی بوده  است که این تعداد در سال  2018 برابر با  18 دانشگاه  و در سال 2017 برابر با 14 دانشگاه بوده است. ایران نه تنها به لحاظ تعداد دانشگاه، بلکه به لحاظ جایگاه نیز در سال 2018 رشد قابل ملاحظه ای داشته است. دانشگاه نوشیروانی بابل که برترین دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز معرفی شده است توانسته جایگاه 43 آسیا را اخذ نماید.

وی افزود: در سال 2019 ایران گوی سبقت را از ترکیه ربوده است و با 29 دانشگاه نسبت به ترکیه که 23 دانشگاه در رتبه بندی حاضر دارد پیشی گرفته است، این در حالی است که در سال 2018 جایگاه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر، بعد از کشور ترکیه کشورهای اسلامی در منطقه قرار گرفته بود.


دهقانی خاطرنشان کرد: در بین کشورهای اسلامی منطقه،کشورهای مالزی، پاکستان و عربستان به ترتیب با 11، 9 و 6 دانشگاه پس از ایران و ترکیه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی داشته اند . در این رتبه بندی کشور ترکیه 5 ، عربستان 4 مالزی 2 دانشگاه با رتبه زیر 100 داشته است.